Όχι στη σαρκική
παραζάλη
Με το κορυφαίο θέμα της πορνείας ασχολείται
ο Απόστολος Παύλος, αγαπητοί μου αδελφοί, στην επικοινωνία του με τη νεοσύστατη
Εκκλησία των Κορινθίων, απόσπασμα της οποίας ακούσαμε στη σημερινή Θεία
Λειτουργία. Πρόκειται για ζήτημα που απασχολεί τον άνθρωπο όλες τις εποχές,
προκαλώντας διαφορετικές τοποθετήσεις, αλλά και έντονες αντιπαραθέσεις,
αναλόγως προς τη δεκτικότητα του καθενός στο λόγο και το θέλημα του Θεού.
Ο Παύλος με σαφήνεια συμβουλεύει την Εκκλησία και τους
πιστούς ν’ αποφεύγουν την πορνεία, γιατί εξαιτίας της μολύνεται θανάσιμα το σώμα
και ο άνθρωπος γίνεται υποχείριο και υπόδουλός της. Το σώμα, συνεχίζει ο
Απόστολος, δεν ανήκει, αλλά ανήκει στον Κύριο και Δημιουργό μας, ο οποίος το
κατασκεύασε για να καταστεί κατοικητήριο του Αγίου Πνεύματος.
Είναι αλήθεια πως το επιχείρημα ότι πρέπει να ικανοποιείται
η σαρκική επιθυμία, όποτε αυτή προκύπτει και με κάθε τρόπο, χρησιμοποιείται
κατά κόρον από τους θιασώτες της σαρκικής και σεξουαλικής απελευθέρωσης, οι
οποίοι το θεωρούν απολύτως φυσιολογικό και συμβαδίζον με την ανθρώπινη φύση.
Άλλοι, επίσης, διακηρύσσουν ότι η ικανοποίηση του σαρκικού ενστίκτου
προφυλάσσει τον άνθρωπο από διάφορες ασθένειες, με κυριότερη την επιβάρυνση του
νευρικού συστήματος, κατάσταση που μπορεί να οδηγήσει στην τρέλα. Οι
υποστηρικτές, όμως, των πιο πάνω απόψεων αντιμετωπίζουν το σώμα, αλλά και την
ίδια τους τη ζωή, χωρίς να γνωρίζουν ή χωρίς να θέλουν να πιστέψουν ότι εφόσον
ο Θεός ζήτησε από τους ανθρώπους την εγκράτεια, αυτή είναι απολύτως εφικτή.
Από την άλλη μεριά, αρνούνται να δουν και να παραδεχτούν τα
αποτελέσματα της απελευθέρωσης, την οποία πρεσβεύουν, αποτελέσματα που
εξευτελίζουν την ανθρώπινη φύση, προκαλώντας πολλές και τρομακτικές ασθένειες
και επιδημίες, που οδηγούν, τις περισσότερες φορές, στο θάνατο.
Για να δούμε, όμως, ποια είναι η στάση των Πατέρων της
Εκκλησίας στο μείζον αυτό θέμα και ποιος ο τρόπος που φωτίζουν τις πολύπλευρες
παραμέτρους του.
Ο Μέγας της ερήμου καθηγητής Άγιος Αντώνιος σημειώνει: «Έχω
την γνώμην ότι το σώμα έχει έμφυτον και φυσικήν την κίνησιν προς τας επιθυμίας.
Δεν ενεργεί, όμως, χωρίς να θέλει η ψυχή. Παραμένει απλώς εις το σώμα μας ως
απαθής κίνησις. Υπάρχει δε και άλλη κίνησις επιθυμίας, που γεννάται από την
περιποίησιν και την διατροφήν του σώματός μας Με φαγητά και ποτά, από τα οποία
παράγεται θέρμη, η οποία διεγείρει το σώμα προς τας επιθυμίας. Δι’ αυτό και ο
Απόστολος Παύλος παραγγέλλει: “μη μεθάτε με οίνον εις τον οποίον υπάρχει η
ασωτία”. Και ο Κύριός μας λέγει εις το Ευαγγέλιόν Του: “Προσέχετε μήπως αι
καρδίαι σας γίνουν βαριές από την κραιπάλην και την μέθην”».
Το λόγο παίρνει ο Όσιος Παλλάδιος, ο οποίος υπογραμμίζει
ότι «ο πόλεμος της πορνείας είναι τριών ειδών: Άλλοτε μεν επιτίθεται η σαρξ,
όταν την περιποιούμεθα, άλλοτε επαναστατούν τα πάθη με τους λογισμούς, εις
ορισμένας δε περιπτώσεις μας τυραννεί και ο δαίμων από φθόνον».
Από τη σοφία των δύο Πατέρων της Εκκλησίας μας προκύπτει
ότι το πάθος της πορνείας μπορεί και είναι ελεγχόμενο από εκείνους που δεν
σφυροκοπούν το σώμα με τις υλικές ανέσεις και απολαύσεις, αλλά και από εκείνους
που ξέρουν να προφυλάσσουν τον εαυτό τους από τους κακούς και πονηρούς
λογισμούς, επικαλούμενοι τη χάρη και τη βοήθεια του Θεού.
Αλλά την πιο συγκλονιστική απάντηση σε εκείνους που ζουν
κυριευμένοι και παραδομένοι στους νόμους των ενστίκτων, πιστεύοντας πως αυτή
είναι η όντως ζωή, πώς εκεί περικλείεται το νόημα και ο σκοπός της, δίδει ο
Όσιος Εφραίμ ο Σύρος, ο οποίος τοποθετεί, τελικά, τα πράγματα στη σωστή τους
βάση και πνευματική νομοτέλεια: «Αν μας ενοχλεί η σαρκική επιθυμία, ας σκύψωμεν
επάνω εις τον τάφον και ας ίδωμεν τα μυστήρια της φύσεώς μας: τον σκελετόν, τα
απογυμνωμένα από τας σάρκας κρανία και τα υπόλοιπα οστά. Αφού δε τα ίδωμεν, ας
θεωρήσουμε ότι βλέπουμε εις εκείνα τους εαυτούς μας και τότε ας σκεφθώμεν που
επήγε το κάλλος του άνθους της παρούσης ζωής, το ωραίον χρώμα εις το πρόσωπον
και η υπόλοιπος ωραιότης. Με αυτήν την σκέψιν θα σβήσει η φλόγα της σαρκός».
Ο λόγος του Αποστόλου Παύλου, αγαπητοί μου, αλλά και η
σοφία των Πατέρων της Εκκλησίας μας είναι αποκαλυπτικοί. Ας τους προσέξουμε και
ας προσπαθήσουμε να προσαρμόσουμε τη ζωή μας στη σωτήρια προοπτική τους. ΑΜΗΝ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου